Blog berichten

‘Een webshop runnen is echt een vak apart’

Geschreven op 5 november 2014 / Categorie: Nieuws

(Interview voor het Zilt & Zakelijk magazine door Zin in zee)

Macrovet. Zo’n naam komt op de redactie van Zilt & Zakelijk voorbij en wekt onze nieuwsgierigheid. Wat is dat voor bedrijf? Een internetwinkel in dierbenodigdheden, oké, dat is snel opgezocht. Maar wie schuilt erachter? Reden voor een ritje naar de Maricoweg om te praten met het ondernemersechtpaar Marloes van der Sar en Willem-Johan Bakker. Twee uur later weet ik (bijna) alles over het bedrijf én heb ik een advies op zak voor Texelse winkeliers die twijfelen over een webshop naast hun reguliere winkel. ‘Niet doen’, zegt Bakker. ‘Of althans: niet in je eentje’.

Op weg naar de fysieke locatie van een webshop weet je nooit wat je te wachten staat. Een kantoortje van twee bij twee meter? Een enorme loods propvol goederen? In het geval van Macrovet zit het er tussenin: een bescheiden kantoor en een kleine loods met een beperkt assortiment. Van der Sar: ‘Speciaal voor Texelaars die hun bestelling toch graag persoonlijk afhalen. Het is maar een heel klein deel van onze verkoop. De rest gaat online en wordt naar de klant verzonden vanuit de groothandel van Willem-Johans zus in het Brabantse Drunen.’ Dat vraagt om nadere uitleg en een stukje geschiedenis.

Vader
De ouders van Bakker verhuisden begin jaren zeventig van Texel naar Brabant. Bakker: ‘Mijn vader begon daar als melkknecht, maar al snel ging hij handelen in artikelen voor koeien en schapen.’ Die handel groeide uit tot een van de grootste groothandels in veterinaire producten in Nederland: Veeservice IDAC. Het bedrijf verkoopt geneesmiddelen, voedingssupplementen en benodigdheden voor het boerenbedrijf. Bakker: ‘In Brabant zijn mijn twee zussen en ik geboren. Zo’n 25 jaar geleden keerden mijn ouders terug naar Texel. Ik was tien en kwam mee. Mijn oudste zus en mijn zwager zetten de groothandel voort. In 2001 ging ik terug naar Brabant en ging aan de slag in het bedrijf. Het idee was om in de loop der tijd de helft van de aandelen over te nemen. Maar na een aantal jaren ontstond er twijfel. Twee kapiteins op een schip, werkt dat wel? En wil ik wel in Brabant blijven? Ik merkte dat Texel weer trok. Toen ben ik me gaan beraden. Uiteindelijk heb ik besloten om uit het bedrijf te stappen en terug te gaan naar het eiland.’ Geen makkelijke beslissing. ‘Ik liet de zekerheid van een goedlopend familiebedrijf los. Mijn vader had het destijds liever anders gezien.’

Bakker had inmiddels een relatie met de van oorsprong Texelse Van der Sar, die in Amsterdam woonde. Ook zij wilde wel terug naar het eiland. Maar wat konden ze daar gaan doen? Bakker: ‘Ik had wel een idee. Ik was al in 2008 begonnen met het opzetten van een internetwinkel met het assortiment van Veeservice IDAC. In overleg met mijn zus heb ik toen besloten om de webwinkelactiviteiten op Texel voort te zetten. Vanuit een nieuw bedrijf: Macrovet.’ Dat had twee grote voordelen: Bakker kende de branche op z’n duimpje én hij kon gebruikmaken van het assortiment en de logistiek van de Brabantse groothandel. ‘Feitelijk werd ik klant van mijn zus. We verkochten op macrovet.nl exact hetzelfde assortiment en onze bestellingen werden – en worden nog altijd – door de orderpikkers in Drunen verzameld, ingepakt en verzonden naar de klant.’

Hectisch
En zo kwamen Van der Sar en Bakker in juli 2010 terug op Texel. Ze vonden een bedrijfspand met woonruimte aan de Maricoweg. Van der Sar ging werken bij Ecomare, Bakker richtte zich volledig op de nieuwe webshop. ‘Ik was in Brabant al begonnen met de voorbereidingen. Zo’n 8000 producten moesten voor het web worden beschreven én gefotografeerd. Een enorme klus.’ Van der Sar: ‘Het was sowieso hectisch. Een nieuw huis, ik een nieuwe baan, Willem-Johan een nieuw bedrijf. In april 2011 kregen we ons eerste kind, in december 2012 volgde de tweede.’ Maar het ging voorspoedig en de webwinkel liep steeds beter. Zo goed zelfs, dat Van der Sar haar baan kon opzeggen en ook in het bedrijf kwam.

BOL.com
In 20102 besloten ze het ‘Brabantse’ assortiment uit te breiden met producten voor huisdieren en ruitersport. Bakker: ‘Onze specialiteit waren altijd al de scheermachines, daarin zijn we marktleider. We verkopen tondeuses voor koeien en schapen, maar ook voor paarden en honden. Ik dacht: klanten met een paard of een hond hebben ook andere producten nodig. Waarom zouden wij die niet aanbieden? Dus hebben we goede leveranciers erbij gezocht, onze webwinkel vernieuwd en aangevuld met zo’n 9000 producten. 400 categorieën erbij in het cms-systeem. Je begrijpt, daar is tijd in gaan zitten.’ En het pakte helaas niet goed uit. De verkoop viel tegen. Na twee jaar komt 90 procent van alle verkopen nog altijd uit het ‘oude’ assortiment. Van der Sar: ‘We hebben ons erin vergist. De huisdierenmarkt op internet is enorm. En niet specialistisch, zoals bijvoorbeeld diergeneesmiddelen of tondeuses dat wel zijn. Een hondenmand kun je op tweehonderd plekken bestellen.’ Bakker: ‘Ook BOL.com is recent met dierenbenodigdheden gestart. Zo’n grote speler permitteert het zich om er een verkoopteam van twintig man op te zetten. Daar kunnen wij nooit tegenop. Dus stoppen we binnenkort weer met huisdieren en ruitersport.’ Terug naar de core business dus. Bakker: ‘Daar waar we gewoon heel goed in zijn. Ondernemen is soms een kostbaar leerproces. Dat hoort erbij. Ik heb geen zin om tegen de reuzen op te boksen. Scheermachines, diergeneesmiddelen en professionele dierbenodigdheden, daar hebben we echt verstand van en kunnen wij ons mee onderscheiden. We willen geen prijsvechter zijn. Wij gaan voor kwaliteit, snelle levering, goede service en een goed advies.’

Eitje
Een webshop runnen: sommigen denken dat het een eitje is. Bakker: ‘Het is echt een vak apart. Wij zijn 80 procent van onze tijd bezig met marketing. Zorgen dat je op het web gevonden wordt en hoog in de zoekmachines staat. Dat andere specialistische websites linkjes naar jou plaatsen. Dat je productteksten en foto’s perfect zijn. Dat je klant die een wormenkuur bestelt drie maanden later automatisch een reminder krijgt dat het tijd is voor de tweede kuur. Ik schrijf blogs met adviezen en precies de juiste zoekwoorden. Vraaggericht, zodat iemand die googelt op ‘Wanneer scheer ik mijn paard’ bij mijn advies uitkomt. En vervolgens in onze webshop een tondeuse koopt.’ Marketing is bij Macrovet dus een dagtaak. En het werkt. Bakker: ‘De omzet van de webshop steeg het afgelopen jaar met 65 procent. En de groei is er nog niet uit. In ongediertebestrijding bijvoorbeeld, kunnen we nog veel winnen.’

Wel of geen webwinkel naast je gewone winkel?
Volgens Willem-Johan Bakker hoeft zeker niet iedere fysieke winkel ook een webwinkel te hebben. ‘Een webwinkel runnen is ingewikkeld, kost veel tijd en de kosten worden nog al eens onderschat. In de praktijk zie je dan nogal eens dat een webwinkel dan ten koste van de gewone winkel. Zonde, want er is zeker nog genoeg ruimte voor goede fysieke winkels, mits je zorgt voor een optimale beleving. Een mooie winkel met een onderscheidend assortiment en een fijne sfeer waar je goed geadviseerd wordt, daar zijn klanten nog altijd gevoelig voor. Wil je toch online, bundel dan de krachten en je assortiment. In een gezamenlijke Texelse webshop kun je samen een webbouwer, marketingbureau en fotograaf inhuren en samen een contract opstellen met Post.NL. Dat is volgens mij de enige manier voor Texelse winkels om online te kunnen overleven. Over dit soort dingen praten we inmiddels ook in de community detailhandel van TOP, waarbij ik als e-commerce specialist betrokken ben.’

Marloes van der Sar en Willem-Johan Bakker in het land naast een andere activiteit van Macrovet: de schapengaasmachine. Bakker: ‘Wij hebben een machine ontwikkeld waarmee we schapengaas kunnen afrollen en opspannen tot een kilometer per uur. Vroeger werkte je met rolletjes van 50 meter, nu met twee rollen van 500 meter. Op Texel hebben we al z’n 100 km gaas vervangen en in heel Nederland werken dealers met onze machine. Het gaas laten we speciaal maken in Engeland’.

Marloes van der Sar

Marloes van der Sar